Over ons

Informatie over ons en een stukje geschiedenis

Over ons

De Willemsvaart is een rederij die sinds 2009 vanuit Den Haag naar Scheveningen vaart. Zoals Koning Willem I het bedacht heeft. Toeristische boottochten naar de kust.

Er zijn echter ook boottochten mogelijk in de stad en naar Leidschendam-Voorburg, Leiden, Delft en Delfshaven (Rotterdam). Vanzelfsprekend spelen kwaliteit en persoonlijke aandacht voor onze gasten een belangrijke rol. Wij hebben jarenlange ervaring in het organiseren van vaartochten in Den Haag/Scheveningen en geven u graag vrijblijvend advies. Met circa 60 aanlegplaatsen in en om Den Haag (en nog velen daarbuiten) is er altijd wel een locatie om te starten/eindigen die u goed uitkomt.

Geschiedenis De Willemsvaart

De Willemsvaart is genoemd naar Koning Willem I, die -op verzoek van Burgemeester Copes van Cattenburch- de aanzet heeft gegeven om vanaf de Prinsessegracht vanuit Den Haag naar Scheveningen een waterweg te laten graven.

De Koninginnegracht

Het eerste deel, de Koninginnegracht, is gegraven tussen ongeveer 1826 en 1834. Het tweede deel, “het Kanaal”, is gegraven tussen 1854 en 1864.

Toeristen

Vanaf 1834 hebben schepen meer dan 100 jaar lang vele honderdduizenden toeristen naar de kust gebracht. Eerst tot de Koninginnebrug (die was wit en werd daarom al snel Witte brug genoemd) waarna men kon overstappen op koetsen naar het Badhuis (over de Badhuisweg) en vanaf 1864 tot aan de Gondelstraat bij het Seinpostduin (bekend van het Panorama van Mesdag).

Rondvaartboot bij de Haringkade

Op de foto hieronder is een rondvaartboot te zien bij de Haringkade (circa 1920), met op de achtergrond de nog bestaande “Groene brug” bij de Nieuwe Duinweg.Aan de kade liggen vele vrachtschepen (o.a. uit Amsterdam).

Een dam in de binnenstad

De toeristische boottochten hebben geduurd tot ongeveer 1968. Toen besloot de gemeente Den Haag om een dam aan te leggen in de binnenstad, bij de Dr. Kuyperstraat. Die dam was noodzakelijk geworden vanwege het toenemend aantal auto’s dat via de Utrechtsebaan Den Haag in kwam en verliet.

Stil op het water

Na 1968 werd het dan ook stil op het water van de Koninginnegracht en het Kanaal.De vier binnenhavens (de Binnenhaven, het Schelpengat, Balkengat en Grinthaven) aan het eind van Het Kanaal werden in 1970 gedempt. Wat overbleef was een stille, vergeten waterweg.

Einde rondvaarten?

Jarenlang werd de dam gezien als het “einde” voor alle rondvaarten op de Koninginnegracht en Het Kanaal.De Willemsvaart zag diezelfde dam echter als een mooi “begin”(punt) en mede dankzijwethouder Baldewsingh werd het in 2009 weer mogelijk om de toeristische boottochten op deze bijzondere waterwegen op te starten. Op verzoek van de Willemsvaart zijn in het voorjaar 2009 twee nieuwe aanlegplaatsen gemaakt: een in de binnenstad bij de bovengenoemde dam en een bij de Witte brug (Madurodam).

Er is hierbij gekozen voor aanlegplaatsen in dezelfde stijl als de aanlegplaats die al voor 1900 bij de Javastraat te vinden was (zie foto hieronder).

De dam afgebroken

In 2014 is de dam in de Koninginnegracht afgebroken. Vanaf dat moment kon men met de boot weer vanuit de stad naar de kust varen.

Er is weer heel veel mogelijk op de Haagse waterwegen.

Vanaf de herfst van 2021 vaart de Willemsvaart ook met een overdekte Salonboot. Deze kan (nog) niet naar de Haringkade, maar wel naar Scheveningen via het Verversingskanaal. Met deze boot kunt u zelfs naar Rotterdam en Leiden. Regen is dan geen spelbreker meer.